jalan-jalan di taman

Tuesday, October 23

ayat gedik remaja

memang ramai duk bertidak-puas-hati dengan penulisan budak2 remaja zaman sekarang.. alaa, yg jenis mcm nie:
"arwark dah mam kewr berlomms.. jowm mam.. sayang arwark ketat-ketat.."

.. ok, mungkin aku over2 kan sikit pengejaan bahasa diorg tapi ini kira lebih kurang lah kan..
kalau baca sure berkerut kening sampai bersilang-silang pangkah kening kiri kanan nak membacanya.. so berikut adalah antara vocab yang dapat aku grab daripada kawan-kawan muda (yang duk manggil aku KAK tu..) dan juga daripada student-student aku:

bahasa mereka bahasa jiwa bangsa
N atau NAN dengan
AQ aku
koe kau
ITTEW kita (ku ingatkn ITU)
SAPEW siapa
TAW tau
DARY dari
UN pun
LAGY lagi (ku baca "leggy")
BLER bila (ku ingatkan "BLUR")
OWUNK orang
SYUNK sayang (ku tgk keyboard, kot Y dekat dgn K..)
XD tadi (ku ingatkan smiley face..)

latest SMS dari student aku baruuuu pagi tadi (tak boleh post this kat FB, nnt dia terkecil hati pula..)
"2 un nk register gx kowt"


.. aku rasa dia mungkin nak kata "tu pun nak register jugak kot". tapi saja aku reply:
"please use proper english."


..minutes later, dia call.

student ku yang remaja itu: alaa, miss, saya tak reti cakap omputih..
aku: laa, u boleh cakap melayu kerrr.. cakap je la bahasa melayu kalau gitu..
student ku yang remaja itu: laa, tadi bahasa BM la tu..
aku: laa, bahasa melayu ke tu.. saya tak faham langsung apa awak tulis.. saya lah ni yang tak reti bahasa melayu eh..
student ku yang remaja itu: alaaa, miss ni.. perli kita pulaakk.. *gelak gedik-gedik*
aku dalam hati: gedik kau!

yang aku tak faham penggunaan perkataan sampai sekarang adalah perkataan berikut:
1. ketat-ketat
contoh penggunaan dalam ayat: "sayang awak ketat-ketat"

2. untunglah
contoh penggunaan dalam ayat: pada mana-mana bahagian ayat, mereka akan selitkan perkataan ini. aku sndiri tak reti dan tak paham mcmana..

1 comment:

MaMa Rey said...

macam-macam bahasa sekarangkan..
ada juga tengok perkataan "sayang awak awak ketat2"..

fllw terus sini