jalan-jalan di taman

Monday, October 22

hospital kerajaan vs hospital swasta

kejadian di GH melaka harini..


CASE 1:
situasi: aku yg sedang consult dengan doktor A.

doktor A: ini ujian kandungan gula dalam darah ni dah tak buat eh?
aku: ouh, haritu dah pass.. yg first tu tak lepas sebab day before check up tu mmg saya makan aiskrim 2 batang dlm masa 1 hari..
doktor A: tak boleh ni.. memang kena buat check up jugak ni.. kita tak tau anytime u mungkin ada kena diabetes ni..
..sambil doctor A belek2 buku merah.

doktor A: kalau u check up kat klinik biasa ni diorg ada check tak kandungan gula?
aku: setiap visit diorg check urine test.. so far semua lepas.
doktor A: tak boleh nie.. ni mana tak lengkap jadual MTT test nie?
aku: ouh, itu nurse poliklinik ayer keroh yg tulis. saya dah buat 3x test tu kat sana. yg first tie tu je sangkut.
doktor A: ini tak lengkap nie..
aku-dalam-hati: mana aku nak tauuu.. bukan aku yang tulis dalam buku tuuuu..
..tak pasal2, aku yang kena bebel.
..yess. aku anggukkan saja.


CASE 2:
situasi: aku yg sedang berbaring sambil ready utk scan kandungan.

doktor B: where's my staff nurse.. she should be here.. where's she..
..doctor B pandang monitor screen dia.
..sambil scan perut aku. 
..sambil catat measurement yang aku sendiri terkebil2 cuba pahamkan.

aku: if i may ask, itu apa yaa.. *sambil tunjuk pada screen*
doktor B: itu kaki.
aku: oo..

..suasana kembali sunyi.
..doctor B teruskan scan my belly.
..tanpa sepatah kata.

aku: if u dont mind, nanti bagitau i kalau dapat nampak sex of the baby ya..
doktor B: *sambil pandang pada screen* tak boleh cakap
aku: u mean, no talking while scanning or u tak boleh disclose jantina dia?
doktor B: arahan dari my boss tak boleh bgtau jantina bayi pada patient.
aku: kenapa ya?
doktor B: nnt patient complaint kalau kita cakap girl tapi keluar boy..
aku-dalam-hati: wattaaaa..siap kau lepas nie,,
.. elok lepas aku bangkit dari katil pembaringan. tekad aku terus tegur doktor itu..

aku: sorry ya, dekat pintu luar u tadi, ada tulis "remind me to smile", so sekarang am doing my job here. please at least put a smile pada wajah cantik anda  itu to ur patient walau u malas nak layan kami. ok.
.. terus aku keluar bilik dengan perasaan "serves u right"..


CASE C:
situasi: aku kena masuk satu bilik ni utk penuhkan info pada satu fail merah yang entah datang dari mana.

misi baju biru itu: no telefon berapa? pekerjaan apa? gaji berapa? blaablaa blaaaa..
aku-dalam-hati: bukan semua tu dah ada kat buku merah depan mata dia kaa..
misi baju biru itu: berat berapa yg plg latest tadi?
aku: 72kg.
misi baju biru itu: ouh, 72 tepat-tepat ya?
aku: ermm, saya nampak dekat weight scale tadi 71 point something.. tapi nurse tadi tulis 72kg..
misi baju biru itu: ouh, tak boleh.. saya nak yg tepat yaa.. 71 point berapa tu?
aku: saya pun tak ingat..
misi baju biru itu: ouhh, tak boleh.. tak boleh.. kena tepat nie.. kenapa tak tulis tepat ni.. tak boleh ni..
.. dia masih terus mengulang "tak boleh..tak boleh"
.. aku dah hangin nih.. apa hal semua orang harini nak salahkan aku kalau korang sendiri tak tulis yg sepatutnya..

aku: mana saya nak tauuu.. bukan saya yang tulis dalam buku niie.. nurse tadi yg tulis 72kg..
.. misi berbaju biru itu masih membebel "tak boleh.. tak boleh.." 

aku: mcm ni lah, biar saya timbang lagi sekali jelah yaa.. *sambil tunjuk weight scale belakang aku*
misi berbaju biru: hmmm, ok, naik penimbang tu dan bagitau yang tepat eh"
aku-dalam-hati: ku tepuk dahi sorg2 kat GH ni karaaaang..


Bukan issue bagi aku untuk tunggu lama berjam2 mcm jeruk ikan dalam balang hanya untuk tunggu aku discan.. cuma, yang menjadi issue pada aku adalah layanan korang pada patient-patient korang.. bila aku dah tak buat follow up dengan korang (klinik2 kerajaan), korang gedik duk telepon aku bebel2 kenapa tak follow up dengan diorg dah.

hai lah korang.. bila dah aku datang ni, korang buat layanan mcm sampah.. for what reason aku nak buang masa my 3 hours kematu bontot just nak buat check up biasa ni plus se ykali dengan package sumpah seranah korg ni..

baik aku g scan dekat klinik swasta biasa, dapat soooooooooo much many loadsa lotsa profuse info bila aku buat ultrasound scan.. gender.. berat.. see all the 4 chambers of his heart, explanation pasal tumbesaran my precious, panjang kaki, tangan, and yaddaa yaddaa yaddaaa.. aku boleh dapat all the happy & sweet moments while scanning my sweet precious baby.. ada jugak lah kiranya moment2 yg touching2 tgk baby gerak2..

memang, orang kata atas nasib. tapi nasib mcm ni lah yg buat orang bawak cerita tak best pasal korang.. hampa paham tidak the power of WORD OF MOUTH.. hechiuuu GH melaka.. GH melaka sahaja yaa.. so far..


1 comment:

Mama_Farha said...

Heheh...sabar yer Cik Pah.. diaorang ni mmg ikut mood jer wat keje...sedap tekak jer...nak layan tak layan... Aku dulu pergi klinik swasta wat scan tanya jantina baby tak nak kasitau.. doktor tuu boleh tanya nape nak tau? Bukan ke hak kita nak tau jantina anak... sabar jerlaa.. aku kasi alasan senang nak carik baju.. Doktor tuu leh jawap lagi tuu.. beli jer warna putih..sesuailaa bayikan suci... tak payah bercolor2... panas jer.. last2 g scan tempat lain... sakit ati...